Průvocde světem (svatebních) fotoknih pro fotografy

Průvocde světem (svatebních) fotoknih pro fotografy

Tenhle článek bychom chtěli věnovat primárně fotografům. Zaměřujeme se v něm na témata, otázky a tipy, které vám usnadní práci. Jako například: Je lepší ukazovat páru fotoknihy na předsvatební schůzce nebo až při předávání zakázky? Patří do fotoknihy skupinovky a gratulace? Je vůbec možné zjednodušit si komunikaci s klienty před návrhem fotoknihy? Jak fotoknihy nacenit? Atd.

Fotokniha jako součást balíčku?

Začněme tenhle článek tou nejtěžší otázkou… Na kterou ale neexistuje jasná odpověď – haha. Rozhodně záleží na každém z vás! Jsou fotografové, kteří mají fotoknihu jako součást balíčku a pak jsou tu ti, kteří je prodávají nad rámec balíčků. Nebo ti, kteří je klientům nenabízí vůbec.

Pamatujte na to, že je fotokniha tou nejlepší možnou reklamou pro každého fotografa. Nevěsty si ji totiž obvykle nenechají jen pro sebe, s nadšením ji budou ukazovat svým kamarádkám, básnit o ní, ale i o fotkách…

Pokud se rozhodnete fotoknihu do balíčku zařadit, pak pro vás máme radu – vše si řádně propočítejte. Pokud ji budete mít zařazenou do balíčku, odpadá vám spousta starostí s jejím pozdějším nabízením vašim klientům.

Budete-li ji nabízet nad rámec balíčku, čeká vás trochu náročnější cesta, která však může znamenat to, že bude mít váš klient zájem o větší fotoknihu, obsáhlejší fotoknihu, či dokonce více fotoknih – pro rodiče či prarodiče.

Průvocde světem (svatebních) fotoknih pro fotografyPrůvocde světem (svatebních) fotoknih pro fotografy

Je lepší s klienty řešit fotoknihy ještě před svatbou nebo až po ní?

Pokud si s klienty dáváte pouze předsvatební schůzku, pak je odpověď jednoznačná. Ano, určitě je lepší to s nimi řešit na předsvatební schůzce :). Předsvatební schůzky obvykle probíhají delší dobu před samotnou svatbou, takže není nejvhodnější předpokládat, že se vám po svatbě klienti sami ozvou s tím, že by o fotoknihu měli zájem. Doporučujeme tomu jít naproti tak, že pro klienty budete mít nachystaný pěkný email či newsletter, který jim po předání svatební zakázky připomene možnost objednání fotoknihy.

Dodržujete-li s klienty osobní předání svatební zakázky, pak je tohle naprosto báječný způsob, jak zvýšit pravděpodobnost toho, že o fotoknihu budou mít zájem. Jsou po svatbě, ve větším klidu, mají přehled o tom, kolik jim zbylo peněz a vidí, jak úžasný pocit to je, držet v ruce fotky ze svého velkého dne (předpokladem je, že klientům odevzdáváte třeba krabičku s fotkami). Představa finálních fotek ve fotoknize, vyskládaných do příběhu je pro ně najednou méně abstraktní a o dost víc lákavá.

Nezapomeňte, že jen teď a tady máte největší šanci fotoknihu své klienty přesvědčit o důležitosti fotoknihy. Vzpomeňte si na SMS zprávy, které od svých klientů dostáváte poté, co jim odevzdáte fotoknihu. Jako například: „Romčo, ta fotokniha je naprosto boží! Super job! A moc díky, že jsi nás přesvědčila, tohle je fakt moc pěkná památka, která zůstane nesmrtelná. Jo a dal jsem jí vedle toho mého saka a ta barva potahu je přesná. Skvěle jsi to odhadla. No, a taky jsme moc rádi, že jsme šli do té 30×30 cm. Všechno v ní úžasně vynikne.“ (Fotky této konkrétní fotoknihy najdete v tomto článku.)

Průvocde světem (svatebních) fotoknih pro fotografyPrůvocde světem (svatebních) fotoknih pro fotografyPrůvocde světem (svatebních) fotoknih pro fotografyPrůvocde světem (svatebních) fotoknih pro fotografy

Prostě a jednoduše vyzdvihněte její emoční benefity a kvalitu. Předejte svým klientům své nadšení z fotoknih, aby pochopili, že nic krásnějšího prostě není a mít fotky jen v počítači je vážně děsná škoda. Jo, a mějte s sebou nějakou fotoknihu či fotoknihy na ukázku!

Jak si připravit ukázkovou fotoknihu?

Pokud klientům nabízíte všechny možnosti personalizace (pasparta, ražba a gravírování), pak je fajn mít pro ně samozřejmě nachystány všechny možnosti. Koncový zákazník si opravdu jen velmi těžko představí rozdíly mezi gravírováním a ražbou. Co se potahových materiálů týká, pak je určitě dobré mít na ukázku jak plátno, tak semiš ad. Nabízíte-li různé formáty, určitě mějte k dispozici i ty. Protože fotky ve fotoknize 20×20 cm vyzní úplně jinak než fotky ve fotoknize 30×30 cm. Ukažte jim, jak mohou v menší a větší fotoknize působit různé typy fotek na základě zvolených layoutů (portréty, reportáž, skupinovky…).

Určitě se setkáváte s tím, že si spousta vašich klientů myslí, že jim stačí malá fotokniha… Dokud nevidí tu krásnou 30×30 cm velikou fotoknihu – fotky přes celou stranu, gridy s vícero malými fotkami, celá reportáž a všechno v ní suprově vynikne!

Průvocde světem (svatebních) fotoknih pro fotografyPrůvocde světem (svatebních) fotoknih pro fotografyPrůvocde světem (svatebních) fotoknih pro fotografyPrůvocde světem (svatebních) fotoknih pro fotografy

Nemáte-li možnost s sebou nosit na schůzku více fotoknih, pak doporučujeme mít s sebou náš vzorník a třeba jednu fotoknihu, na které bude na předních deskách ukázka gravírování a na zadních deskách ukázka ražby.

Průvocde světem (svatebních) fotoknih pro fotografyPrůvocde světem (svatebních) fotoknih pro fotografy

Nezapomeňte svým klientům představit parent’s book set. Balíček, který je tvořen třemi fotoknihami se stejným obsahem a personalizací – jednou fotoknihou 30×30 cm pro novomanžele a dvěma fotoknihami 20×20 cm pro jejich rodiče. Tento set je dostupný pouze pro fotografy, a to za zvýhodněné ceny. Informaci o cenách setu najdete v ceníku fotoknih.

Je nám jasné, že se může parent’s book set zdát na první dobrou drahý, ale opak je pravdou. Spousta fotografů, kteří si u nás tyto fotoknihy objednává je úspěšně prodává… Většina vašich klientů je totiž zvyklá na fotoknihy s tenkými deskami, fotkou na obalu, bez předsádky, bez layflat vazby, s tenkými papíry a digitálním tiskem, zdát příliš vysoká. Představte jim kvalitu našich fotoknih a jejich duševní přínos a vězte, že už nebudou chtít jinou!

Průvocde světem (svatebních) fotoknih pro fotografyPrůvocde světem (svatebních) fotoknih pro fotografy

Připravovat nebo nepřipravovat pro klienty fotoknihu?

100% doporučujeme, abyste klientům nabízeli možnost její přípravy. Vy jste tím, kdo fotky vyfotil, kdo ví, jaké jsou ty nej… A nakonec jste i tím, kdo dokáže nejlépe odvyprávět příběh jejich dne. Navíc máte celý proces plně pod kontrolou, máte s navrhováním fotoknih zkušenosti, takže svým klientům dokážete navrhnout fotoknihu snů.

Vašim klientům by návrh fotoknihy trval mnohem déle než vám – tápali by nad sladěním coveru, předsádky, výběrem fotopapíru a více by zápasili s layouty. Nedokázali by si tak dobře poradit s gravírováním či ražbou. Nemají prostě tak dobře trénované oko jako vy.

Průvocde světem (svatebních) fotoknih pro fotografyPrůvocde světem (svatebních) fotoknih pro fotografy

Je žádoucí dávat klientům volnou ruku?

Naše markeťačka a fotografka Romča by řekla, že čím více možností klientům dáte, tím komplikovanější příprava fotoknihy vás čeká! Práci si chtěla co nejvíce usnadnit, a tak pro své klienty nachystala průvodce fotoknihami, kterého jim posílá po odevzdání zakázky.

Připomíná jim v něm vlastnosti fotoknih a znovu jim osvětluje benefity fotoknihy jako je ruční výroba, panoramatické vyvolávané fotky větší gramáže, předsádku a kapitálek a vysvětluje jim rozdíl mezi ražbou a gravírováním.

Poté se dostává k části nabídky možností. Svým klientům nabízí pouze pár vybraných pláten a semišů. Jeden typ fotopapíru (bezotiskový silk). Zároveň k nim rovnou doporučuje (podle ní) nejvhodnější personalizaci. Například: bordeaux semiš + gravírování + černý kapitálek a předsádka; plátno slonová kost + bílá ražba – bezpatkový font – kapitálky + bílý kapitálek a předsádka… Stejně tak klientům nabízí pevně daný počet stran, a to 20, 40, 60 nebo 80.

Klienti tak mají jasné možnosti volby, jednodušší rozhodování a Romča o tom s nimi nemusí složitě diskutovat.

Průvocde světem (svatebních) fotoknih pro fotografyPrůvocde světem (svatebních) fotoknih pro fotografy

Jak sestavit ceník fotoknih?

Univerzální odpověď na to samosebou nemáme. Je to jednoznačně na každém z vás, ale můžeme vám dát pár tipů, jak na to… ale ne tady…

Co je potřeba vědět před navrhováním fotoknihy?

Romča si pro své klienty připravila dotazník, díky kterému má větší šanci se při navrhování fotoknihy trefit do vkusu svých klientů. Zároveň jí takový dotazník opět značně usnadní práci a ušetří spoustu času.

Odpověď na otázku „Jak sestavit ceník fotoknih“ a dotazník od Romči vám rádi zašleme na email, stačí, abyste nám vyplnili kontaktní formulář a do poznámky přidali odkaz na své fotografické portfolio.

zaslat dotazník

Jaké fotky patří do fotoknihy?

Mají být ve fotoknize skupinovky a gratulace nebo má být zaměřena jen na pár? A má vyprávět příběh celého dne? Na tyhle otázky vám odpoví nejlépe vaši klienti ve výše uvedeném dotazníku. Nicméně pro vás máme pár vodítek…

Novomanželé obvykle nemají přílišnou potřebu hledět sami na sebe. Na portréty jim ve fotoknize stačí obvykle jen pár stran. Ale přátelé a rodina jsou tím, koho si budou chtít za pár let připomínat, stejně tak si vždy moc rádi připomenou důležité okamžiky dne D.

Ve fotoknize 30×30 cm a 40+ stran se najde dost místa na portréty, reportáž, ale i na to, v ní byli jednotliví lidé ve skupinách dobře vidět. Klidně bychom do takové knihy zařadili gratulace blízké rodiny a přátelé a hlavní skupinové foto, rodinné skupiny a skupiny přátel. Do fotoknihy 20×20 cm a 40+ stran bychom umisťovali reportáž, portréty, gratulace blízké rodiny a hlavní skupinové foto, rodinné skupiny. Fotoknihu 30×30 cm a 20×20 cm do 20 stran bychom věnovali důležitým momentům, pár portrétům a hlavnímu skupinovému fotu.

Průvocde světem (svatebních) fotoknih pro fotografyPrůvocde světem (svatebních) fotoknih pro fotografyPrůvocde světem (svatebních) fotoknih pro fotografyPrůvocde světem (svatebních) fotoknih pro fotografy

Jaké dělat přípravy před tvorbou fotoknihy?

  1. Už při editu fotek průběžně označujte fotky, které byste do fotoknihy mohli umístit. Vybírat později z 600 a více fotek třeba 100 nej může být hodně náročné…
  2. Vybrané fotky si vyexportujte do speciální složky.
  3. Pokud navrhujete fotoknihu poprvé, pak si nastudujte náš online program na přípravu fotoknihy.
    Zjistíte, jak funguje nahrání fotek, jak fotky řadit na stránky, jaké jsou k dispozici layouty atp. Jste-li profesionální fotograf, pak věnujte chvíli i přečtení důležitých informací pro objednání fotoknihy a uplatnění slevy. Abychom vám práci s editorem ulehčili, připravili jsme si pro vás návodová videa.
  4. Vyhraďte si na tvorbu fotoknihy dostatek času.
    Její příprava může trvat 15 minut, ale i dvě hodiny. Záleží na vašich zkušenostech s tvorbou fotoknih, ale i tom, zda použijete automatické nástroje přípravy fotoknihy, kterými disponuje náš online program.

Průvocde světem (svatebních) fotoknih pro fotografyPrůvocde světem (svatebních) fotoknih pro fotografy

4 tipy před tvorbou fotoknihy:

  1. Pamatujte na pravidlo počet stran ×3 = se přibližný počet fotek, který je vhodné umístit do fotoknihy.
  2. Ve větší fotoknize krásně vyniknou fotky přes celou stranu nebo dvoustranu.
  3. Pokud si nejste jisti formátem knihy (obdélník či čtverec) a její orientací (horizontální nebo vertikální), pak doporučujeme zvolit čtvercový formát nebo obdélník s horizontální orientací. Formát na výšku (vertikální obdélník) je kompozičně velmi náročný.
  4. Potah desek a papír by měly ladit s vašim stylem focení a fotografiemi ve fotoknize.

Průvocde světem (svatebních) fotoknih pro fotografyPrůvocde světem (svatebních) fotoknih pro fotografy

5 tipů při tvorbě fotoknihy:

  1. Držte se nadyzajnovaných šablon v našem online editoru. Většina šablon v editoru komponuje fotografie bez okrajů nebo nechává větší bílý okraj, což je žádoucí.
  2. Méně fotek na stránce je vždy lépe – vše potřebné je tak lépe viditelné. Minimalismus, čistota a jednoduchost nechť jsou vaším mottem.
  3. Panoramatické fotky, tedy fotografii přes dvě strany, mají svá pravidla.
    1. Budete-li do fotoknihy umisťovat panoramatickou fotografii, doporučujeme všímat si toho, co je umístěno na rozhraní stránek.
    2. Nachází-li se na rozhraní obličeje, pak raději změňte kompozici obrázku.
    3. Budete-li ve fotoknize chtít častěji používat umístění fotky přes dvě strany, pak doporučujeme zvolit čtvercový formát knihy.
  4. Fotky by neměly být komplikované. Pokud takové ve fotoknize přesto chcete, dopřejte jim dostatek místa. Raději ale vybírejte fotky s dominantnějšími motivy, aby to, co je na fotce zachyceno, dobře vyniklo.
  5. Zkuste se zdržet barevných pozadí – bílá, černá a našedlá či jiné tlumené decentní barvy mohou být pěkné, ale cokoliv dalšího nemusí dopadnout dobře…

Průvocde světem (svatebních) fotoknih pro fotografyPrůvocde světem (svatebních) fotoknih pro fotografy

Pár rad na závěr…

  1. Více informací o rozdílu mezi ražbou, slepotiskem a gravírováním najdete zde.
  2. Ukázky gravírování a ražby na různých materiálech najdete zde.
  3. Podívejte se na doporučení na dokončovací zpracování, najdete je zde.
  4. Rozmyslete si, zda chcete bílou, přírodní či černou předsádku, jaký kapitálek – bílý, černý, černo-žlutý a přírodní, a hlavně to, jaký fotopapír by se měl nacházet ve vaší fotoknize (více informací o fotopapírech do fotoknih najdete zde).
Ověřeno zákazníky