Simona Bláhová – nejen newborn fotografka
Simona žije celý svůj život ve Zlíně a jiné místo pro život si neumí představit. Byť tak ze svého webu nepůsobí, je pozitivním a dobře naladěným člověkem. Má ráda lidi, snadno prý navazuje nové přátelské vztahy, a to i se spoustou svých klientů. Zejména s mnoha nevěstami, které k ní po svatbě chodí na těhotenské a novorozenecké focení… Díky tomu se stává jejich rodinnou fotografkou. Nikdy v životě by jí nenapadlo, že se bude živit focením, a že její hlavní doménou budou miminka. Ta prý nikdy fotit nechtěla, jak sama říká „Člověk míní a Pán Bůh mění.“ Spousta klientů se k ní vrací kvůli zážitku ze společného focení, u kterého si zakládá na uvolněné a přátelské atmosféře.
Kdybyste chtěli vědět, jak se k focení miminek dostala, pak se mrkněte na tohle video.
Simčo, nedá nám to, a tak začneme osobní otázkou… Z webu působíš jako striktní člověk, jakou tě mají možnost poznat tví klienti?
Hezky to vystihla jedna fotografka, která u mě byla na workshopu a během kávové pauzy pronesla: „Simčo, já jsem tak strašně ráda, že jsi úplně jiná, než jak působíš z naší skupinky na Facebooku!“
Musím přiznat, že, jsem člověk, který nemá moc rád, když ho někdo nutí dělat věci jinak, než chce on sám. Mám ráda, když mám pravdu, když mám nad věcmi kontrolu a jak ne, tak trochu trpím. Přesto si myslím, že k sobě tím, jak působím přes písmenka na sociálních sítích, přitahuju lidi na stejné vlně. Miluju suchý černý humor – čemuž mé okolí, přiznávám, občas nerozumí. Moji přátelé a klienti by asi řekli, že jsem přátelská a srdečná ženská, se kterou je sranda za všech okolností a která když může, tak vždy pomůže.
Simi, chápeme tedy správně, že jsi radši, když ti klienti dají volnou ruku?
Rozhodně! Dříve, ve svých začátcích, jsem se dle rčení „náš zákazník, náš pán“ přizpůsobovala přání zákazníků, ale čím déle jsem fotila, tím více jsem zjišťovala, že mě tato cesta omezuje, a že takhle pracovat nechci.
Co se změnilo?
Chtěla jsem fotit tak, jak vidím a cítím já. Takže jsem své klienty začala učit jinému přístupu. A tedy, že chtějí to, co fotím já, a co jim ukazuju na svém webu a FB. Tzn., že jsem prezentovala to, co jsem chtěla, aby lidé chtěli.
Jsi členem mezinárodní asosiace newborn fotografů, k čemu je to dobré?
Upřímně? V České republice k ničemu. Tady to lidé neznají, a mimo to mám pocit, že velká část klientů ani kvalitu nehledá a jde po kvantitě. Ale za hranicemi už tato sdružení znají a klient tak ví, že vybraný fotograf disponuje určitými fotografickými dovednostmi a kvalitami.
Newborn je i díky fotícím maminkám žánrem nabývajícím na stále větší oblibě, což s sebou nese jistá rizika. Jak může laik poznat dobrého newborn fotografa?
Pokud to neuvidí na jeho práci, pak to obvykle pozná na ceně za focení. Řekla bych, že cena velmi často reflektuje kvalitu.
Jaká je tedy "správná" cena?
Všechny svoje foto balíčky stavím na 10 kusech fotek a v mých očích je kvalitní newborn focení dáno cenou od cca 3 000, 3 500 Kč a víc. Kvantita by neměla nahradit kvalitu.
Ale pozor! Najdou se výjimky. Osobně znám hodně děvčat, která mají krásné výstupy, jen si nevěří natolik, aby se adekvátně ohodnotila, a tak fotí levněji, než by mohla. V rámci svých workshopů se jim snažím pomoci i s touto stránkou. Motivovat je, aby si věřila a nebála se plnohodnotně ohodnotit sebe samu.
Proč myslíš, že se newborn focení věnuje tolik maminek na mateřské dovolené?
Protože si každá fotí to svoje štěstí doma a tím, že je technika dostupnější, jsou i fotky lepší kvality než z mobilu. Maminka se zrcadlovkou snadno podlehne chvále svého okolí a řekne si, že se focení newborn na profi úrovni může taky věnovat. Má pocit, že fotit miminka je hezká a nenáročná práce. Ale málokdo je k sobě natolik kritický, aby si přiznal, že na to nemá buňky…
Simi, v čem je focení miminek jiné než focení batolat a malých dětí?
Tak především v časové náročnosti, a pak také v tom, že na focení novorozenců je třeba mít nějaké zkušenosti, aby byl výsledek koukatelný. To není u focení starších dětí, si myslím, až tak důležité. To zvládne obstojně nafotit i začátečník.
Miminka fotíš pouze u sebe ve studiu do 14. dne věku miminka, proč je to takto omezené?
Dají se nafotit i později, jen už to pak nemusí být taková pohoda pro všechny zúčastněné – miminko, rodiče i mě. Čím je miminko starší, tím víc vnímá, co se s ním děje. Vnímá doteky a reaguje na ně. Při focení se s ním neustále manipuluje, nemá svůj klid, má narušený spánkový režim. A o pohodu a klid u práce mi jde především, protože to má na výsledek velký vliv. Na nafocení měsíčního a staršího miminka alá aranžovaný newborn už je potřeba mít zkušenosti, tady se začátečnice dostávají do stavu, kdy si sáhnou na limity.
Proč nejezdíš fotit ke klientům domů? Tam by mohla být větší pohoda, ne?
Protože nikdy nevíš, do jakého domova dojedeš – horší osvětlení se dá vyřešit zábleskovým osvětlením, ale s prostory nepohneš, a ne každý byt je dostatečně velký na to, abych do něj vměstnala svůj modifikátor na záblesk. Častým problémem bývají barevné zdi, to je takové fotografické peklíčko – odráží nežádoucí barvy do tváří focených. A v neposlední řadě nejezdím ke klientům domu i kvůli tomu, co mají doma. Často si totiž neuvědomí, že jsou věci v bytě na fotkách vidět a až po zaslání náhledů zjistí, že tamhle zapomněli uklidit tašku, tamhle trčí kabely, a pak chtějí, abych je „uklidila“ za ně… a to nejsem ochotná dělat. Nejsem uklízečka ☺.
Newborn fotíš cca 3-3,5 hodiny, jak to, že to trvá tak dlouho?
90 % focení se s příchodem a odchodem vleze do 2,5-3 hodin, pokud nefotím rodinu se starším sourozencem – s nimi je to o půl hodiny delší. Starší sourozenec se někdy sekne (typické pro „dvouleťáky“), a pak společné fotky fotíme i hodinu. Druhou třetinu zbývajícího času zabere kojení. Maminky během focení obvykle kojí 2x. Některá miminka potřebují i častěji. Hodně se toho během focení prokecá. Tak to má ale každý fotograf a focení je díky tomu osobnější. Maminky za sebou mají čerstvý zážitek z porodu, o kterém se chtějí s někým, kdo už taky rodil, pobavit. Dost si povídáme i o kojení, to zajímá téměř každou maminku.
3,5 hodiny se zdá jako dlouhá doba, ale drtivá většina mých klientů na konci řekne: „To to uteklo! Ani nevíme jak!“ a odchází odpočati. Mnohdy poprvé za celou dobu od porodu.
A čím to, že focení batolat trvá jen 45 minut?
Batolecí focení nemůže trvat dlouho, protože děťátka nevydrží tak dlouho spolupracovat. Po 15 minutách neustálého oslovování a poutání jejich pozornosti jsou tím vším vyčerpaní a velmi rychle začnou poplakávat. Proto je se všemi malými dětmi lepší exteriér, který podněcuje jejich vnímání mnohem více než čtyři „holé“ stěny malého ateliéru.
Focení batolat máš omezeno schopností sedět a faktem, že ještě sami nechodí, proč?
Jakmile začnou prďolkové chodit, poznají nový rozměr světa a chtějí ho objevovat a na nějaké podržení na vyfocení můžeme všichni zapomenout. Já jsem navíc trochu netrpělivý člověk, a tak mě nebaví čekat, až někdo něco udělá ☺.
Jak jsi sama zmínila, pořádáš workshopy newborn focení, co všechno se na něm mohou účastníci naučit?
Vidí u mě celou cestu k výsledné fotce. Takové, kterou znají z mého FB či webu. Ukáži jim vše, nic neskrývám, nic netajím. Od komunikace s rodiči již v těhotenství při objednávce, až po zpracování mých fotek a jejich odevzdání. Navíc dostanou i mou sadu presetů a seznam mých dodavatelů rekvizit.
Působí to tak, že jsi ateliérová fotografka, ale zdání může klamat, kde je ukrytá pravda?
Venku se cítím svobodná, ráda pracuji s okolní přírodou a mám pocit, že jsou díky tomu fotky různorodé. Mám krásné studio, asi bych se měla naučit ho využívat více, ale nějak mi to nejde. Focení ve studiu se kromě newborn a batolecího focení podvědomě vyhýbám. Klienty, kteří to po mně chtějí posílám ke svým kolegům, u kterých vím, že je vyfotí stejně, ne-li lépe než já.
Z toho, co všechno fotíš to působí tak, že jsi rodinnou fotografkou…
Já se nepovažuju za klasickou rodinnou fotografku, protože již 4 roky nefotím rodiny. Těm dávám prostor jen u těhotenského focení.
Jakto?
Rodinky nefotím ze dvou důvodů – hlavní je kapacitní. Při svatbách a miminkách si to nemohu dovolit. Ročně nafotím víc jak 100 novorozenců. K tomu mám od dubna do konce října téměř každou sobotu svatbu, někdy i dvě za týden a přes léto 2-3 těhotenská focení za týden – už toto mě zaměstnává víc než dost. Druhý důvod je ten, že jsem necítila radost z tohoto focení, mám pocit, že to fotím průměrně, a tak to raději přenechám kolegům.
Znáš a máš ty vůbec někdy okurkovou sezónu?
Tu fakt moc neznám! Obecně bývá méně práce po novém roce, víc se to rozjede s přicházejícím jarem, ale miminka se rodí celý rok, takže mám permanentní přísun práce.
Je jasné, že se ti daří, že jsi úspěšná a moc ti přejeme, aby tomu bylo tak i nadále. V souvislosti s tím nás napadá otázka, jak vnímáš úspěch?
Co si budeme povídat… Být úspěšný v tom, co děláš je příjemný pocit. Vždycky jsem byla hodně ambiciózní a uměla si jít za svými sny. Za některými jsem šla sice jen chvilku, ale u fotky jsem vytrvala a splnila si tak jeden z vytýčených cílů.
Prožila jsem si náročné životní období, kdy nebylo nazbyt peněz, ani zdraví mého mladšího synka. V té chvíli jsem si nemohla dovolit chodit do práce na plný úvazek, a brala tak jakoukoliv práci, která se naskytla – v době recese v létech 2008-2010 jí moc nebylo. Má nynější práce a úspěch v ní je pro mě satisfakcí za tyto nelehké roky, na které nerada vzpomínám.
Simi, pojďme tenhle dlouhý, ale skvělý rozhovor ukončit prodejním okénkem. Pro klienty děláš fotoknihy. Z jakého focení si je lidé obvykle nechávají vyhotovit?
U mě jen ze svateb. Ale uvažuji o tom, že bych zařadila balíček newborn focení, který by obsahoval vaše krásné leporelo. Myslím, že by to spousta mých klientů ocenila.
Simčo, díky moc za rozhovor ☺.
www.simonablahova.cz
facebook.com/SimonaBlahovafotografka
instagram.com/simca.blaha/