Sleva 20% na fotoknihu Smart | 20% na fotoobrazy | 20% na leporela | 20% na fotoknihu len | 41% na kalendáře

(ne)trendy v marketingu

cover

Pro fotografy jsme si letos připravili článek o (ne)trendech v marketingu. To znamená o věcech, který jsou sice možná trendy, ale spousta z vás je nevyužívá vůbec, nebo jen trochu, nebo možná vůbec netuší, jak na to…

Ve stručnosti si projdeme:

  1. Newsletter a upsale
  2. Threads
  3. Whats App
  4. Reklamy v META
  5. Landing page
  6. Novinky ve světě META

1. Newslettery a upsale

V řadách fotografů se jedná o docela dost podceňovaný marketingový nástroj. Což je škoda! Nejen, že je to osobní forma komunikace. Navíc může být velice estetická, pokud si připravíš pěkné šablony… Newslettery můžeš navíc zajistit mnohem větší organické dosahy tvého obsahu, než dokáží sociální sítě. Také ti zajistí toliko důležité prokliky na web.

Tím nejdůležitějším ale zůstává možnost segmentace. To znamená, že můžeš cíleně komunikovat se svými klienty adresně. Ty, kteří u tebe objednávají rodinné focení nebudeš spamovat informacemi o svatbách a naopak.

Navíc si zde můžeš nastavit tzv. automatizace. Pokud si u tebe na webu potenciální zákazník neobjedná focení, ale zaškrtne odběr newsletteru z landing page pro rodinné focení, pak mu můžeš poslat tolik newsletterů na téma rodinného focení, kolik si jen nastavíš, aby se co nejvíce zvýšila pravděpodobnost toho, že se z potenciálního zákazníka stane tvůj nový zákazník.

Také je můžeš obratně využívat pro zvýšení prodejů fotoproduktů či pro zasílání slevových kódů a poukázek. Věř nám, že před Vánoci je to ještě důležitější marketingový nástroj než po zbytek roku!

V roce 2023 jsme spolu s ECOMAIL (tohoto poskytovatele vřele doporučujeme!) pořádali základní webinář na téma newsletterů. Záznam, prezentaci a základní design šablon (takový startovací balíček), které jsme pro tebe nachystali, abychom ti usnadnili práci, najdeš tady.

(ne)trendy v marketingu


2. Threads

Nedávná novinka, která způsobila mnoho rozpaků. Spousta fotografů stále netuší, jak zde komunikovat. Tak pamatuj hlavně na to, že je Threads super aplikací pro vytváření komunity. Můžeš tady snadno navázat spojení s ostatními fotografy. Využij tuhle informaci chytře a tvoř si zde vlastní komunitu. Pokud jsi fotograf, který dělá kurzy, podcasty atp., pak je pro tebe tohle místo jako dělaný!

Jak to tu vypadá? Jako kdysi na Facebooku. Můžeš tady být mnohem víc svůj/svá. A co je boží? Není to tu zasekaný reklamou. Lidi jsou tu docela vtipní, uvolnění a možná si troufneme i říct, že docela dost sví. Určitě se vyvaruj tý stejně nudný dokonalosti, ke který jsme všichni tak nějak sklouzli na Facebooku a Instagramu. Tady to vážně není nuda. Můžeš tu mnohem víc sdílet své myšlenky. Být otevřenější. Ne každý thread musí obsahovat dokonalou fotku či video… Můžeš dosyta využívat skvělé gify. A pokud se rozhodneš sdílet fotky, pak se připrav na krásné zobrazení fotek v plném formátu, a ještě hezčí zobrazení fotek v carouselu. Můžeš dělat komunikační vlákna. Otevírat diskuze na zajímavá témata. Klidně i vícekrát denně. Pamatuj ale, aby na 1 thread bylo maximálně 1 téma či 1 otázka. To ostatně platí pro všechny sociální sítě.

Newsfeed: K dispozici bude brzy nový integrovaný fotoaparát a možnost ukládat koncepty příspěvků. META tyhle novinky spouští postupně a všem uživatelům budou dostupné v průběhu příštích měsíců.

Zjisti, jak fungují algoritmy Threads.

3. Whats App channels

No, napadlo by tě to, že můžeš s klienty hromadně komunikovat i pomocí Whats appu? Je tomu tak. Díky WA CHANNELS si můžeš utvořit vlastní komunity a využívat to například jako stručný newsletter. Chat může být otevřený, to znamená, že členové komunity mezi sebou mohou komunikovat, nebo uzavřený. A to znamená, že zde vzniklá komunikace probíhá pouze jednosměrně, a to od zakladatele komunity.

4. Reklamy v META

Tady pro tebe máme pár doporučení, jak na reklamy pomocí META. Určitě je plánuj skrze správce reklam. Doporučujeme využívat funkce advantage!!!

A jak si vybrat účel reklamy? Záleží na tom, co potřebuješ. Pokud chceš, aby byl tvůj příspěvek lajkovaný a sdílený, aby mu lidi věnovali trochu více pozornosti, pak si pro svou reklamu zvol účel „projevený zájem“. Doporučený denní spend u tohoto typu účelu je 170 korun/den.

Pokud potřebuješ dostat něco do povědomí lidí, třeba svůj brand, pak si zvol jako účel „povědomí“ a jako cílovou efektivitu si nastav „maximalizujte nárůst vybavení si reklamy“. Znamená to, že se tvá reklama zobrazí co největšímu množství lidí v co nejefektivnější četnosti v tebou nastavené době trvání reklamy. To znamená, že se například zobrazí jednomu člověku 3x či 5x. Pokud jen jednou, pak je něco špatně. U tohoto typu reklamy je doporučený denní spend 155 korun.

Chceš-li dostat lidi na svůj web, zvol si jako účel své reklamy „návštěvnost“ a jako cílovou efektivitu si nastav „maximalizovat počet zobrazení cílové stránky“. Doporučený denní spend u tohoto typu účelu je 70 korun/den.

A samozřejmě jsou tu i videa! Meta je hodně upřednostňuje. Zvýhodňuje je i kvůli tomu, že jim jejich zobrazení lépe sedí jako instream do REELS. Pokud chceš promovat video, pak pamatuj na to, že by to podstatné mělo zaznít nebo být vidět v prvních 3 vteřinách. Video delší než 15 sekund se v META prostředí těší většímu zájmu. Důležité je video otitulkovat. Chceš-li promovat video, pak můžeš pomocí účelu povědomí nebo projeveného zájmu. Pamatuj i na to, že kreativa nativně vytvořená pro Reels = lepší výkonnost. U proma videí je doporučený spend 45 korun/den.

Doporučujeme nastavovat reklamy s více variantami textů a obrázků. Meta sama vybere tu kombinaci, která performuje nejlíp a bude ji tlačit více než ostatní varianty. Nezapomínej upravovat náhledy. To znamená, kde je doporučen ořez 16:9, tam nastav 16:9 atd.

(ne)trendy v marketingu

5. web/landing page

Je to účelová webová stránka. Na landing page by ti měli jít lidi z reklamy a newsletteru. Zde by měli najít veškeré potřebné informace na dané téma. Buďme konkrétní: Chceš si nastavit reklamu na téma „rodinné focení na jaře se slevou 15 % při bookingu do konce února“. Pak si zvolíš účel „návštěvnost“, nastavíš si reklamu alespoň na týden (reklama se učí sama od sebe, takže na kratší dobu to úplně nemá smysl…). A do odkazu dáš landing page o rodinném focení, kde potenciální klient najde tyto informace:

  1. Hero banner s tvou nej rodinnou fotkou či carouselem, ideálně s nějakým sloganem přes fotku či vedle ní, který jednoznačně řekne, kde se zrovna návštěvník nachází, aby se ujistil v tom, že je na stránce o rodinném focení.
  2. Informace o slevové akci.
  3. Informace o tvém přístupu k takovému focení. A co jim to dá.
  4. Reference.
  5. Pár ukázek (fotek), které perfektně vystihnou to, co klientům v dané foto kategorii nabízíš.
  6. Ceník (minimálně jeho nástřel).
  7. Kontaktní formulář.

Díky této posloupnosti nemusí potenciální zákazník nikde překlikávat a nikam se proklikávat. Navíc tu má veškeré info na jednom místě. A na samém konci může díky kontaktnímu formuláři takové focení okamžitě poptat. Pamatuj na správné proložení fotek a textu, na stručnost, jasnost a jednoznačnost. Zkus se vžít do role potenciálního klienta a při procházení či budování své landing page pozoruj, kdy se začneš nudit nebo něco nepobírat a něco s tím udělej, jinak se z tvého potenciálního zákazníka nikdy nestane zákazník!

(ne)trendy v marketingu

6. novinky ve světě META

Novinky z Newsfeed.cz:

  • Lidé chtějí s firmami/brandy komunikovat stejným způsobem, jakým komunikují s přáteli a rodinou – to znamená prostřednictvím zpráv.
  • V Instagramu lze sdílet komentáře do stories. Můžeš využívat například pro sdílení pěkných komentářů či recenzí pod tvými příspěvky.
  • Instagram změnil způsob, jak uživatelé mohou objevovat relevantní obsah pomocí hashtagů. Nyní po kliknutí na hashtag zobrazí širší výsledky vyhledávání, které s ním souvisí. Zlepší to objevování nových profilů, které uživatele mohou zajímat. A v ideálním případě podpoří i zapojení uživatelů.
  • Instagram přidal možnost upravit odeslané zprávy, a to až do 15 minut po jejich odeslání. 
  • V Instagram Direct můžeš nyní také připínat důležité chaty. Do horní části schránky bude možné připnout až tři chaty, a to jak skupinové, tak individuální konverzace. 
  • Instagram umožňuje zapnout či vypnout potvrzení o přečtení zpráv. 
  • K dispozici budou ve zprávách na Instagramu také nové motivy, pomocí kterých si můžeš přizpůsobit pozadí chatů.
  • A nakonec bude na Instagramu možné ukládat oblíbené samolepky. Ty zůstanou zobrazené v horní části zásobníku samolepek, díky čemuž bude snazší využít je ve zprávách. Kromě toho jsou samolepky, GIFy, videa, fotografie a hlasové zprávy k dispozici také v odpovědích na zprávy. 
  • Instagram spustil možnost tvořit animované samolepky z výřezu videí.
  • WhatsApp nově nabízí řadu možností, jak formátovat text v konverzačních vláknech. K dispozici jsou například odrážky, číslované seznamy, citace, tučné písmo, kurzíva a další.
  • Meta přináší celou řadu reklamních novinek. Více si o nich přečti přímo na Newsfeedu.

Testy:

  • Instagram testuje „poznámky“. Funkcionalita nabídne nový způsob, jak podnítit skupinové konverzace. Novinka funguje tak, že v poznámkách můžeš pokládat otázky a ostatní uživatelé na ně budou moci odpovídat, přičemž odpovědi se zobrazí přímo ve streamu. Je to nástroj, u kterého se předpokládá veliký zájem mladých lidí.
  • Instagram testuje „hype“ – možnost veřejného komentáře ke stories.
  • Instagram rozšířil test videí Reels s delší stopáží. Někteří uživatelé už mohou v aplikaci nahrávat videa dlouhá 3 minuty.
  • Instagram experimentuje s širšími možnostmi carousel příspěvků. Nově bude možné přidat až 20 obrázků do jednoho postu.
  • Meta testuje novou funkcionalitu, která umožní zveřejňovat příspěvky napříč aplikacemi Facebook a Threads.
  • Do schránky doručené pošty Instagramu přidává META nový filtr, který umožní třídit zprávy od profilů, které sleduješ.
  • K dispozici bude v Instagramu i nová mapa, která zobrazí místa, kde se nacházíš nebo která jsi v minulosti navštívil/a.
  • Instagram umožní hrát hry v živém vysílání, což by mohlo pomoci vyvolat větší interakci diváků.
  • Instagram testuje carousel formát obsahu v rámci videí Reels. Díky tomu budeš moct zveřejnit více videí, anebo fotografií v jediném reelu.
  • Aplikace Threads testuje možnost ukládání příspěvků.
Ověřeno zákazníky