Sleva 50% na fotoknihu paperback a fotoknihu italské desky.

Jak vybrat fotopapír pro velkoformát?

Jak vybrat fotopapír pro velkoformát?

Tiskněte profesionálně na velkoformát a nechte vyniknout sebemenší detail. Tiskneme je na nejnovějším plotru od společnosti Epson. Používáme fotopapíry Fomei a Canson výjimečné kvality. Výběr ideálního povrchu fotopapíru s vámi rádi zkonzultujeme.

Z kvalitních tiskových dat vám vytiskneme fotografie téměř jakéhokoliv rozměru. Začínáme u standardních 30 × 45 cm a končíme u formátu 100 × 150 cm. Jen si své dílo představte v tak ohromné velikosti!

Pojďme se do tématiky fotopapíru pro větší formáty fotek ponořit trochu hlouběji. Určitě bude dávat smysl, když se zamyslíme nad otázkou toho, jak se připravit na tisk uměleckých fotek pro účely archivace, výstavy či prezentace.

Velkoformátové fotografie a umělecké grafiky (typicky 30 x 45 až 100 x 150 cm) se nevyrábí na minilabech, ale na velkoformátových fototiskárnách. Ovládací software takových strojů umožňují pohodlně nasadit Adobe RGB (1998) či jiné workflow; z hlediska správy barev zde tedy panuje svoboda.

Hodnotné reprodukce zpravidla začínají jako RAW soubory, vyvolané do šestnáctibitového TIFF souboru, typicky v barvovém prostoru Adobe RGB (1998). To vše vede k minimalizaci zkreslení, k minimalizaci ztrát technické kvality snímku. A přijmout šestnáctibitový TIFF soubor v barvovém prostoru Adobe RGB (1998) je pro ovládací software velkoformátových fototiskáren všední činností.

Prostor Adobe RGB (1998) převyšuje sRGB prostor především v zelených a azurových barvách. Na tištěných fotografiích není přínos prostoru Adobe RGB (1998) zásadní, často je sotva postřehnutelný.

Při výrobě fotografií a uměleckých grafik se to nejdůležitější točí kolem média. Papír nebo fotoplátno? Papír metalický, lesklý, matný či hluboce matný? Se strukturou nebo hladký? To jsou otázky, které nad vzorníkem médií fotograf/grafik řeší.

Co se k čemu hodí?

Ateliérová fotografie na zeď

  • matný RC papír střední gramáže, nakašírovaný (nalepený) na desce – gatorfoam nebo alu-dibond
  • matný RC papír vysoké gramáže, vložený do rámu pod přítlačné sklo – Fomei 265g
  • matné fotoplátno napnuté na dřevěný rám - fotoobraz

Portrétní fotografie určená pro archivaci

  • hladký matný papír z bavlny, přirozený nebo teplý odstín, vysoká gramáž – Canson Photographigue Rag
  • velmi jemně strukturovaný polomatný barytový fotopapír vysoké gramáže, přirozeně bílý – Fomei Baryta 290g

Fotografie, která má uhranout úrovní lesku

  • metalický fotopapír – Fomei Metallic 255g

Krajinářská fotografie

  • polomatný RC papír vysoké gramáže - Fomei 265g
  • barytový papír - Fomei Baryta 290g

Architektura

  • hluboce matný papír, základní matte Coated - Portrait mat
  • papír z bavlny - Canson Photographigue Rag

GatorfoamAlu-dibondfotoobraz

FOTO: gatorfoam, alu-dibond, fotoobraz

Jaké fotopapíry pro velkoformát nabízíme?

FOMEIJET PRO GLOSS 265 - Fomei 265 g
Široce kompatibilní profesionální fotografický inkjet fotopapír s vysokým leskem, střední gramáže 265 g/m2 je určený k tisku většiny fotografických žánrů. Nejčastěji je však užíván na rodinné a dovolenkové fotografie, portréty a krajinářskou fotografii. Díky svým vlastnostem je tento papír vhodný do alb a nejrůznějších fotorámů.

FOMEI COLLECTION METALLIC GLOSS 255 - Fomei 265 g
Tento typ fotopapíru s efektem výrazného kovového lesku a gramáží 255 g/m2 je určen pro tisk profesionálních fotografií. Maximálně na něm vyniknou portréty, interiéry či architektura. Obzvláště krásně na něm vypadají svatební fotografie a přírodní motivy. Jeho netradičního vzhledu se fotografové možná trochu bojí, ale každý, kdo se nakonec odhodlá jej vyzkoušet, svého rozhodnutí nikdy nelituje.

FOMEIJET PRO PEARL 265 - Fomei Metallic 255 g
Pearl je nejprodávanějším inkjet fotopapírem společnosti Fomei. Jedná se o polomatný fotopapír typu luster, profesionální kvality, střední gramáže 265 g/m2 a široké kompatibility. FomeiJet Pro Pearl 265 je papír s RC podložkou a lícní nanoporézní vrstvou s exkluzivně vypadající perleťovou strukturou. Díky svému technologickému zpracování je vhodný k následné laminaci a kašírování. Neexistuje žánr, který by na tomto papíru nevypadal dobře.

FOMEI COLLECTION BARYTA MONO 290 - Fomei Baryta 290 g
Toužíte-li po dokonalosti a exkluzivním vzezření vašich fotografií, pak se Fomei Collection Baryta Mono 290 stane tou pravou volbou. Vzhledem k tomu, že věrně simuluje klasický baryt známý z temných komor, bude se perfektně hodit pro tisk černobílých fotografií. Pyšní se ISO certifikátem o dlouhodobé stálosti (ISO 9706). Na tomto papíru vyniknou reprodukce historických fotografií, dokumentární snímky i portréty jako od Kratochvíla.

CANSON® INFINITY AQUARELLE RAG 240 GSM – MATTE
Jedná se o papír vyrobený ze 100% bavlny s krásně jemnou matnou texturou (myšleno v porovnání s jinými papíry tohoto typu). Společnost Canson dbá na dodržování klasických postupů výroby, které papíru propůjčují jasně rozpoznatelný punc kvality. Canson® infinity aquarelle rag 240 gsm – matte je vyráběn nejlepší a nejstarší papírenskou technikou.

CANSON® INFINITY RAG PHOTOGRAPHIQUE
Muzejní čistě bílý fotopapír vyrobený ze 100% bavlny. Jeho výjimečně hladkého bílého tónu bylo při výrobě dosaženo zavedením přírodních minerálů do celého procesu. Byl vyvinut tak, aby zajistil dlouhou životnost digitálním fotografiím. Rag Photographique vám nabídne unikátní extra hladký povrch, který skutečně pocítíte už na letmý dotek.

FOMEI JAZZ ART
FineArt papír z bavlny, se saténovou emulzí a středním žilkováním. Má vysokou barevnou stálost. Je navržen pro fotografy a uměleckou branži.

Nakonec si pojďme říci, jak uchovávat vytisknuté fotografie a jaká je jejich barevná stálost?

Kde je příjemně nám, lidem, je příjemně i fotografiím. Tedy v prostředí o teplotě kolem 22 °C, 50 % relativní vlhkosti, bez vzdušných polutantů. Rozdíl je v lásce ke světlu. Ačkoli beze světla fotografie nemůže existovat, tak při intenzivních dávkách světelného, a hlavně UV záření fotografie blednou. Moderní minilaby, a především velkoformátové fototiskárny, ve spojení s hodnotnými fotopapíry, poskytují dvojnásobný archivační potenciál oproti svým předchůdcům z před dvaceti lety. Podmínkou je, aby fotolaboratoř používala originální chemii / inkoust.

Uchovávat fotografie znamená tvořit alba, tematické fotoknihy, fotoobrazy na stěnu, pokoušet se o realizaci výstavy a konečně prodávat vlastní díla. Uchovávat fotografie znamená tvořit dějiny, bez nadsázky.

Ověřeno zákazníky