stáhnout programnahrát fotky724 916 952

Vojta Láznička – fotograf zblázněný do svateb a motorek

Rozhovor s Vojtou se trochu vymyká našim standardům. Je více praktický a o poznání delší, než je běžné. Protože se s Vojtou známe osobně velmi dobře, víme, že je to kluk, co hodně řeší věci jako pracovní workflow, stereotypy a rutinu, takže nám připadalo fajn vám něco z jeho zkušeností a ověřených funkčních postupů předat právě v tomto rozhovoru.

A kdybyste o Vojtovi chtěli vědět něco osobního, pak vám prozradíme, že miluje cestování, přírodu, červené víno, motorky, a že poslouchá motivační a historické podcasty.

Vojto, jak dlouho se věnuješ svatební fotce? Tvůj IG profil působí profi, jako kdyby to už pár let bylo, přitom vím, že to není zas tak dlouho…
Romi, to děkuji. :) Jak říkáš, je to docela krátká doba. První dvě svatby jsem fotil v roce 2016. Další rok už se to pořádně rozjelo a já prakticky každý týden v sezóně fotil. Takže teď, na konci září 2018 dodělávám svoji druhou plnou svatební sezónu.

Aktuálně dokončuješ studium práv, proč práva, když se věnuješ svatební fotce?
Studuji práva na UK, ale je to trochu komplikovanější. Od jara 2017 mi chybí napsat diplomovou práci a „odstátnicovat“. Protože se to krylo se začátkem té první plné svatební sezóny, tak jsem se u toho tak trochu zasekl. Respektive jsem zjistil, že se to nedá moc dobře kombinovat s fulltime focením svateb. Takže jsem ten čas dal raději do focení. :)) Státnice a diplomka, byť je to pro mě už jen o tom mít ten papír a potěšit babičky, jsou pořád v plánu, jen “čekám” na nějaké volnější období.

Jak se to vlastně stalo, že jsi se během studia vydal právě tímto směrem?
Nejprve mě prostě lákalo dělat pěkné portréty s rozostřeným pozadím, takže jsem si na začátku roku 2013 koupil svou první zrcadlovku a začal fotit casual portréty při západu slunce.
Naprosto zásadní ale bylo moje půlroční studijní „stipko“ V Indonésii. Šest měsíců se protáhlo na rok a půl. Mnohem víc jsem v té době fotil a zamiloval si to (a motorky <3). Natolik, že jsem začal přemýšlet o tom, že toto by bylo fajn dělat i jako “práci”. 2015 jsem se vrátil do ČR a dál pokračoval na právech. Zároveň sem hodně makal na focení. Po cca roce to nabralo správnej směr a od té doby to jenom zrychluje.

Jaké byly tvé začátky? Jak sis získával klientelu z ničeho?
Ok, upřímně to bylo velmi pomalé. Po návratu z Indonésie jsem pravidelně fotil FTPčka, učil se na tom a začal tím budovat “sněhovou kouli” referencí. V té době jsem si uvědomil, že není možné vybudovat business na focení portrétů při západu slunce v parku, a že potřebuji dělat něco, co má reálnou hodnotu, za kterou jsou lidé ochotni zaplatit. Začal jsem s focením business portrétů managementu a zaměstnanců v jedné středně velké firmě. Náhle jsem řešil založení živnosti a zjistil, že focení může fungovat.
Věděl sem ale, že chci dělat svatby a domluvil si proto několik párových focení. Skrze to jsem se dostal k první svatbě, a pak i ke druhé. Načež se to během zimy/jara „zbláznilo“ a já s tím nejvíc základním portfoliem zaplnil prakticky komplet celou sezónu.

Když by se teď chtěl někdo stát svatebním fotografem, co bys mu ze své zkušenosti do začátku doporučil?
Co nejvíc fotit portréty. Naučit se pracovat se světlem a naučit se fotky editovat. Načíst co nejvíc článků o focení a nakoukat obrovské množství tutoriálů na YouTube. Najít si fotografický vzor pro inspiraci. Potom si domluvit několik párových focení, na kterých se dá naučit správně vést, a díky kterým má člověk hotové základní portfolio. S tímto portfoliem ulovit ideálně nějakou méně náročnou svatbu a získat důležité zkušenosti a fotky do portfolia. Ve chvíli, kdy je nějaké portfolko hotové, je potřeba mít vyladěný web, sociální sítě a rozjet trochu marketing (zainvestovat něco málo do proklikových kampaní na FB) a doufat, že se to začne plnit. Já hodně doufal a ono se to stalo!
Ještě malá poznámka, chápu že to “ulovení” je hodně neurčité… V mém případě byly ty dvě první svatby přes doporučení od lidí, kteří věděli, že fotím, a že ty fotky vypadají docela dobře. Teď si myslím, že by mohlo být reálné a rychlejší, než čekat až se někdo ozve, domluvit se s někým, kdo už fotí, a jít na svatbu jako jeho druhý fotograf.

Zaregistrujte se a
získejte slevu na vaši první fotoknihu

Je podle tebe těžké být svatebním fotografem (konkurence, finanční soběstačnost)?
Přiznám se, že když sem začínal fotit a podíval se na beremese.cz do kategorie svatební fotografové, tak jsem z toho měl hrůzu. Vypadalo to, že je trh přecpaný... Nicméně když sem později odfotil svoje první svatby, dostal to mezi lidi a zaplnil další sezónu, pochopil jsem, že tomu tak není.
Trh je možná plný, ale pokud má člověk pěkné fotky, umí to odprezentovat (dobrý web) a hlavně dostat mezi lidi, tak se může prosadit.

U business portrétů jsi i přes svatby zůstal, mají o ně lidi zájem? Nestačí jim pasovky?
Mají. Pasovky jsou… na pas. Nejčastěji fotím lidi, co chtějí vyladit linkedIn CV a dobrá fotka jim tak pomůže najít lepší práci a freelancery, či podnikatele, kteří chtějí dobrou portrétovou fotku pro svoji prezentaci na web. Je to příjemný vedlejší foto projekt, při kterém se dá navíc potkat spousta zajímavých lidí.

Bereš focení jako byznys? Jak k tomu přistupuješ manažersky – jsi sám sobě pánem, přesto je potřeba v tom mít systém, fotíš svatby, business portréty, pracuješ na dalších projektech – jak to děláš, aby ses neztratil v adminu, plánování, a zároveň měl sebekázeň?
Dobrá otázka. Myslím, že to mám podobně jako spousta dalších fotografů. Tedy že je focení něco, co jsem začal dělat, protože mě to primárně bavilo. Postupně se to vyvinulo až do “podnikání”. V první řadě je potřeba myslet na to, že víc focení a projektů znamená mnohem větší objemy práce a zároveň potřebu vytvořit si funkční systém!
Já s tím první rok bojoval. Zachránil jsem se tak, že jsem začal tvořit rutiny, checklisty a vytvořil si workflow pro jednotlivé části projektů. Taky jsem začal používat některé “extra” nástroje (software).
Zaprvé mám několik seznamů v Evernote:

  1. Přehled aktivních poptávek v kombinaci s appkou STREAK pro GMAIL (CRM: evidence “fáze” projektu/evidence, zda a kdy byl otevřen email, co sem poslal/ukládání draftů částí emailů, které se často opakují).
  2. Číslovaný přehled potvrzených rezervací se základním info + vytvořené události v Google calendar (jednoduchý a funkční systém - tip od Honzy Bartoně, díky!).
  3. Přehled aktivních editů s deadliny.
Je důležité vytvořit si efektivní workflow a toho se držet. Workflow myslím určitý zaběhaný proces, ke kterému můžu mít i checklist, toho, co postupně dělám pro konkrétní zakázku/svatbu.
Po svatbě to vypadá například takto:
  1. Nahraji všechny fotky z karet do Photomechanic.
  2. Seřadím podle “capture time” a přejmenuji na “datum_iniciály nevěsty a ženicha”.
  3. Nechám vyexportovat jpgs s 2048px na delší straně + 300 DPI.
  4. Dám nahrávat jpg do cloudu plus přesunu na externí disk č. 1 (první back-up pro nejhorší průšvihy).
  5. Úplně všechny fotky nahraji do Lightroomu s minimal preview a dám vyexportovat jako DNG zmenšené na 4000 px na delší straně bez jpgs preview a s lossy compression (tím vytvořím RAW zálohu všech fotek, která je ale výrazně menší než originální RAW soubory) a pošlu na externí disk č. 2.
V ten moment mám fotky - RAW v Macu, jako JPGs v cloudu, jako JPGs na externím disku a jako lehce omezený RAW na druhém externím disku. Mám čtyři formy zálohy a v tu chvíli vím, že můžu poměrně bezpečně, naformátovat karty a jít na další focení.
Následně:
  1. Ve Photomechanic udělám první (přes “t” tagování fotek, co by mohly být ve finální selekci) a druhou selekci (negativní selekce - jednou barvou označuji fotky, které bych už nevybral), kdy získám finální množství fotek, které chci upravit.
  2. Vybrané fotky přesunu do nové složky a dám importovat do Lightroom.
  3. Při importu aplikuji základní preset + nechám vytvořit smart previews.
  4. Přejmenuji složku, kde jsou uložené fotky nahrané do LR, aby LR začal pracovat pouze se smart previews (= výrazně rychlejší běh LR, protože pracuje s menšími soubory).
  5. Vyberu fotky na první galerii (25 fotek do 48 hodin od svatby) a individuálně je v LR upravím.
  6. Atd.
Takovéto workflow mám i pro závěr editování, export a předání fotek klientovi. Plus pro business fotky. Všechny jsem si nejprve sepsal jako checklist v ASANA, ale aktuálně to už jedu automaticky podle paměti.
Potom tu je dalších XY věcí od plánování kalendáře (pondělí a úterý mám primárně na editování, středu a čtvrtek bookuji na business focení a edituji), po ranní rutinu (“postup” toho, co dělám v průběhu první hodiny po probuzení s cílem být co nejvíc efektivní ve zbytku dne), týdenní review, a spousta dalších věcí. :)

Vojto, a z jakého kanálu ti chodí nejvíce poptávek a jak pracuješ na své sebeprezentaci?
Myslím, že základem je web, kde jsou pěkně vidět fotky. Mimoto je tam dostatek informací k samotnému focení.
Nicméně zdroj trafficu je různý. Určitě jsou nejdůležitější osobní reference od lidí, které jsem fotil, svatebních hostů a z míst, kde sem fotil. Dobré je, že se toto dá na rozdíl od osobních referencí cíleně budovat. Dalším zdrojem trafficu je pro mě nově i Instagram. Potom tu je SEO, tedy kvalitně udělaný web + obsah a jeho optimalizace. Toto mi zatím moc nefunguje pro svatby, ale je to aktuálně hlavní zdroj poptávek na business focení. Poslední kategorie je placená reklama. Mám dobrou zkušenost s cílenou kampaní na Facebook, kdy poměrně malá investice (do 10 tisíc Kč) v průběhu několika měsíců v zimě a na jaře vedla k rezervaci minimálně 15 svateb a k následnému zaplnění termínu v první sezóně.

A teď už poslední otázka… Pro nás nejzásadnější …Odevzdáváš klientům i tiskové výstupy?
Odevzdávám. A velmi rád. :) Mám tři základní balíčky, a i do toho nejmenšího jsem dal určité množství vyvolaných fotek. Pěkná online galerie (nejvíc mně vyhovuje Pic-Time) je základ, ale držet vyvolané fotky v rukách je o něco silnější zážitek. Vlastně od doby, co tisknu fotky pro klienty, tak do objednávek přidávám i svoje osobní fotografie (travel a portréty) abych je měl vyvolané. Takže doporučuji. Co ještě ladím je forma samotného předání, protože fotky v obálce jsou tak nějak napůl. Takže teď aktuálně testuji krabičky na fotky od vás a uvidím.

  • Vojta Láznička
  • Vojta Láznička
  • Vojta Láznička
  • Vojta Láznička
  • Vojta Láznička
  • Vojta Láznička
  • Vojta Láznička
  • Vojta Láznička
  • Vojta Láznička
  • Vojta Láznička
724 916 952
– vyvolání fotek on-line, fotoknihy, fotoobrazy
dotazy ohledně offline programu:
nebo tel: 608 172 532

Kvalitní fotky s.r.o., Nádražní 826, 393 01 Pelhřimov

facebook kvalitní fotky
instagram kvalitní fotky

Fakturační údaje:
Kvalitní fotky s.r.o., Nádražní 831, 393 01 Pelhřimov
IČ: 03671291, DIČ: CZ03671291
Společnost zapsána pod spisovou značkou C 23260 u Krajského soudu v Českých Budějovicích.

Ověřeno zákazníky